10 Mart 2014 Pazartesi

Empresyonizm     

  Empresyonizmde sanatçılar dış dünyaya ait olanı; ışığı, renkleri, tepkileri, hüzünleri işlemekte, realist bir şekilde değilde kendinde uyandırdığı izlenimleri anlatır.Çünkü onların anlattıkları dış dünya değil, bu dünyanın hayalleriyle bezenmiş izlenimleridir. Empresyonizm özgürlüğüm sembolüdür. Empresyonist sanatçılar özellikler ressamlar hiçbir kurala bağlı kalmamış ve renklerin özgürlüğünü sağlayarak bir coşku yaratmışlardır.   

   

           Empresyonizm'in Sanat tarihi kitabında ele alımı:  

     YENİ ATILIMLAR  

           Batı sanatının Natüralizm doğrultusundaki son aşamadır Empresyonizm. Beşyüz yıldan beri bu yolda bütün olanaklar ndenenmiş sonuna dek kullanılmıştı. Empresyonizm'den sonra Batı sanatı bir çıkmaza giriyor. İlk tedirginlik daha bu akımın içinde duyulmaya başlıyor.Seurat'ın biçimi, düzen ve uyum arayan yapıtları, bu sanatçının başka emprestyonistler gibi, izlenimlerin coşkusuna kendini kaptırıdğı gösteriliyor.Fakat izlenimciliğin düzen ve uyum arayan bir Akılcılıkla uzlaşması olanaksız. Seurat bu yolda Empresyonizm içinde ona özgü bir üslübun oluşmasından öteye gidemiyor. Empresyonizm açılabilmesi için dışarıdan bir tepki gerekiyordu. Empresyonizmi Ekspresyonizm, İzlenimciliği ise İfadecilik izliyor. İfadeciliğin batı sanatında eski bir geleneği vardı, Kuzeyliler insan varlığının dış görünümünü içinin bir aynası olarak görüyor ve her türlü güzellik ölçülerini bir yana iterek, biçim kaygılarından arınmış bir gerçekçilik içinde insanı bize tanıtmaya çalışıyorlardı. 17. yüzyıldan sonra sanata yönelme giderek ağır basmaya başlayınca, doğa gerçeği sanatçının duygu ve yaşantılarından süzülerek sanata yansıyordu. Fakat Barok'tan sonra öznelcilik doğrultusunda ilerleyen Batı sanatında "konunun" ağır bastığı zamanlar oluyor ve sanatçılar kendi duygularını besleyecek olan yeni konular aramaya ve konu yoluyla seyirciyi etkilemeye çalışıyordu. "Konu saltanatı" empresyonistlerle yıkılmıştı. Onlar açık hava ve ışık ressamıydılar. Resimlerde vermeye çalıştıkları, ışık altında o zaman kadar görmeye çalıştığımız geleneksel konular önemini yitiriyordu. Bu bakımdan Empresyonistlerin konuları sınırlıdır ki onlar konu aramayı gereksemezler. Hatta Monet'nin "katedral"lerinde gördüğümüz gibi.(resim yukarıda). Monet Empresyonizm akımının temsilcilerindendir.  

                                                             
                                                            MONET  Katedral


                                                               
                                                              Monet , İzlenimcilik


Paul Cezanne, Yıkanan Kadınlar

KAYNAK


Oluşum süreci içinde SANATIN TARİHİ, NAzan İpşiroğlu-Mazhar İpşiroğlu

web kaynak: http://www.edebiyatogretmeni.org/


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder